Villkor för leasing av iPad

Här presenteras de avtalsvillkor för leasing, betalning m m som Gota Media, org nr 556605-1073, tillämpar och som godkänns av dig genom beställning/betalning av Gota Medias leasing av iPad.

Allmänt

Leasingavtalet gäller privatpersoner inom Sverige.

Hårdvaran skickas till den på avtalet angivna leveransadressen efter det att avtalet signerats. Normal leveranstid 3-5 dagar förutsatt att iPaden finns tillgänglig hos leverantör.

Avtalsperioden (24 månader) för leasing av iPad är tidsbestämd och avslutas per automatik.

Vid förnyelse efter den avtalade periodens slut (24 månader) tecknas ett nytt prenumerationsavtal, den gamla iPaden returneras av leasetagaren i det på förhand utskickade svarskuvertet varpå en ny iPad skickas till leasetagaren.

Om inte ett nytt leasingavtal tecknas är det leasetagarens ansvar att återlämna iPad-enheten. Om det inte sker inom 10 dagar efter att avtalet har upphört förfaller restvärdet på iPad-enheten till betalning. Betalningsansvarig skall även ersätta Gota Media för eventuella kostnader för bevakning och inkassoåtgärder.

Åldersgräns

Du måste ha fyllt 18 år för att köpa en prenumeration eller tjänst. Om du är under 18 år måste du ha förälder eller annan förmyndares samtycke.

Betalning och avgifter

Tjänsten betalas alltid i förskott och kan ske med autogiro eller faktura (e-faktura, papper). Gota Media äger rätt att ta ut en fakturaavgift och, vid utebliven betalning, debitera påminnelseavgift. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso vilket medför rätt att begära ersättning för inkassokostnader och andra kostnader för fordrans indrivning. Ett nytt leasingavtal får inte tecknas innan tidigare skuld är registrerad som betald hos Gota Media.

För autogiro sänder vi dig ett medgivande som vi behöver få tillbaka påskrivet vilket berättigar oss att dra pengar från ditt konto. Om vi inte får in ditt medgivande i tid kan vi inte starta autogirodragningen och då går prenumerationen över till ordinarie pris på faktura.

Apple Care+ (försäkring)

Eftersom Apple har skapat hårdvaran, operativsystemet och många av apparna är Apple-produkterna fullständigt integrerade system. Det är bara med Apple Care som du får direkt tillgång till service och support av Apple-experter. Många problem kan enkelt lösas med ett enda telefonsamtal. Förmånerna med Apple Care+ gäller utöver de rättigheter du redan har enligt konsumentlagstiftningen.

Apple-support: 020 100 519

Avgiftsfria nummer är för fasta telefoner. Vissa mobiloperatörer saknar åtkomst eller debiterar en avgift.

De fullständiga villkoren i AppleCare+ gäller för sammanfattningen ovan. Läs mer om AppleCare+ här: https://www.apple.com/se/support/products/ipad/

Skador eller förlust av iPad

Eventuella skador utöver det som kan anses som normalt slitage debiteras kunden vid återlämnande av iPad. Om hårdvaran/iPad förloras ska Gota Media omedelbart meddelas. Innehavaren är dock betalningsansvarig för hela bindningstiden.

Mobile Device Management (MDM)

iPad-enheten är försedd med MDM som stödjer Gota Medias tidningar i distribution av applikationer med de senaste uppdateringarna. Tekniken gör det möjligt att ge support på distans inklusive uppdateringar och inställningar. Enhetens säkerhet förstärks genom att supporten kan formatera enheter som är stulna, lokalisera enheterna på en karta om den inte går att hitta samt applicera säkerhetsinställningar. MDM kan inte komma åt information som är lagrad på enheten, internethistorik, bilder, textdokument, pdf-filer, kontakter eller komma åt kommunikation som till exempel telefonsamtal, sms, e-post med mera.

Ångerrätt

Vid en 24-månaders iPad-leasing har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från beställningsdatum. En förutsättning är att din iPad fortfarande ligger obruten i sin förpackning. Ångerrätten förverkas i samma stund då iPad-förpackningen öppnats. För att nyttja ångerrätten ber vi dig kontakta Kundcenter eller använda dig av det standardformulär som finns att tillgå på Konsumentverkets hemsida. Kontaktuppgifter till Kundcenter finner du på tidningens hemsida.

Vanliga frågor

Hur beställer jag prenumeration på Digital Plus samt leasing av iPad?keyboard_arrow_down

Du beställer prenumeration genom att fylla i formuläret på sajten kampanj.bt.se/ipad. Därefter skickar vi ut avtal och villkor till den e-postadress och det mobiltelefonnummer du angav i beställningen.

Beställningen är bindande först när du har godkänt avtalet. Då startar vi upp prenumerationen och skickar en iPad via post till din hemadress. Du får ett meddelande via e-post när din prenumeration är aktiverad.

 

Vad kostar prenumeration på Digital Plus och leasing av iPad?keyboard_arrow_down

Det totala priset är för närvarande 322 kr per månad. Det är samma pris som för en prenumeration på paket Komplett. Du är garanterad månadspriset under hela avtalsperioden (24 månader). Prenumerationen på digital Plus kostar 199 kr per månad och leasingen av iPaden kostar 123 kr per månad (ordinarie pris 227 kr per månad). Med detta erbjudande sparar du således 2 496 kr jämfört med ordinarie pris.

 

Hur kan jag betala prenumeration och leasing?keyboard_arrow_down

Du kan betala antingen via faktura eller autogiro. Med faktura betalar du hela summan i inledningen av avtalstiden. Med autogiro dras kostnaden (322 kr) en gång per månad under hela avtalstiden. Du kommer att få två fakturor – en för prenumeration av Digital Plus och en för leasing av iPad.

 

Hur lång tid tar det innan iPaden levereras?keyboard_arrow_down

Så fort du har godkänt avtalet skickar vi ut en iPad med post till din adress. Normal leveranstid ligger på ca 3–5 dagar förutsatt att iPaden finns tillgänglig hos leverantör. Du kommer att få en avisering via SMS från DBSchenker om var du hämtar ut iPaden: ”Paket från Macsupport AB hämtas på…”.

 

Vilken iPad-version ingår i erbjudandet?keyboard_arrow_down

Leasingen innefattar senaste versionen av iPad (10.2 tum, wifi, 32GB lagring).

 

Vad gör jag om jag ångrar mitt köp?keyboard_arrow_down

Vid en 24-månaders iPad-leasing har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från beställningsdatum. En förutsättning är att din iPad fortfarande ligger obruten i sin förpackning. Ångerrätten förverkas i samma stund då iPad-förpackningen öppnats.

För att nyttja ångerrätten ber vi dig kontakta Kundcenter eller använda dig av det standardformulär som finns att tillgå på Konsumentverkets hemsida. Kontaktuppgifter till Kundcenter finner du på tidningens hemsida.

 

Vad händer om iPaden går sönder?keyboard_arrow_down

Din iPad är försäkrad via AppleCare+. I AppleCare+ ingår skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador varje 12-månadersperiod (självrisk iPad: 399kr). Läs mer om AppleCare+ här: https://www.apple.com/se/support/products/ipad/

 

Hur returnerar jag iPaden efter avtalstidens slut?keyboard_arrow_down

I god tid innan avtalet upphör skickar vi ut information om hur du ska returnera iPaden samt ett kuvert för detta ändamål.

 

Vad gör jag om jag vill fortsätta prenumerera efter avtalstidens slut?keyboard_arrow_down

Då tecknar du en ny prenumeration/leasing och en ny iPad kommer att skickas ut till dig. På så sätt har du alltid en modern iPad som inte riskerar att bli för gammal.

 

Vad är MDM?keyboard_arrow_down

iPad-enheten är försedd med MDM (Mobile Device Management) som stödjer Gota Medias tidningar i distribution av applikationer med de senaste uppdateringarna. Tekniken gör det möjligt att ge support på distans inklusive uppdateringar och inställningar. Enhetens säkerhet förstärks genom att supporten kan formatera enheter som är stulna, lokalisera enheterna på en karta om den inte går att hitta samt applicera säkerhetsinställningar.

MDM kan inte komma åt information som är lagrad på enheten, internethistorik, bilder, textdokument, pdf-filer, kontakter eller komma åt kommunikation som till exempel telefonsamtal, sms, e-post m m.

 

Vad krävs för att jag ska kunna läsa E-tidningen på iPaden?keyboard_arrow_down

Du behöver ett digitalt konto på Tidningen. Har du inget sedan tidigare skapar du det i samband med att din prenumeration aktiveras. Information om hur du gör skickas ut via e-post.

Därefter behöver du logga in i e-tidningsappen. Appen är förinstallerad på din iPad. iPaden behöver vara ansluten till wifi eller något annat trådlöst nätverk för att du ska kunna läsa E-tidningen.

 

Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?keyboard_arrow_down

Har du frågor som rör din prenumeration på Digital Plus eller om du behöver hjälp med att logga in i någon av tidningens appar är du varmt välkommen att höra av dig till Kundcenter. Kontaktuppgifter till Kundcenter hittar du på tidningens hemsida.

Behöver du hjälp med frågor som är kopplade till iPaden hänvisar vi till Apples support som ingår i din försäkring via AppleCare+. Apples support når du på telefonnummer 020-100 519.