Nytt kring prenumerationsavtal och behandling av personuppgifter

Fr o m 2 april 2024 kommer Bonnier News AB att ansvara för ditt prenumerationsavtal samt för behandlingen av dina personuppgifter. Vi uppdaterar då personuppgiftspolicyn och prenumerationsvillkoren.

Förändringen gäller inte Blekingeposten.

STÄNG

Villkor för hyra av iPad

Här presenteras de avtalsvillkor för hyra, betalning m m som Gota Media, org nr 556605-1073, tillämpar och som godkänns av dig genom beställning/betalning av Gota Medias hyra av iPad.

Allmänt

Hyresavtalet gäller privatpersoner 18 år eller äldre och som är folkbokförda inom Sverige.

Hårdvaran skickas till folkbokföringsadressen, som du anger i beställningen, efter det att avtalet signerats. Normal leveranstid 3–5 dagar förutsatt att iPaden finns tillgänglig hos leverantör.

Avtalsperioden (24 månader) för hyra av iPad är tidsbestämd och avslutas per automatik. Vid förnyelse efter den avtalade periodens slut (24 månader) tecknas ett nytt prenumerationsavtal, den gamla iPaden returneras av hyrestagaren i det på förhand utskickade svarskuvertet varpå en ny iPad skickas till hyrestagaren.

Det är alltid hyrestagarens ansvar att återlämna iPad-enheten vid avtalstidens slut. Om det inte sker inom 10 vardagar efter att avtalet har avslutats äger Gota Media rätt att debitera hyrestagaren en kostnad motsvarande restvärdet på iPaden.

Gota Media äger rätt att neka att ingå hyresavtal.

Betalning och avgifter

Tjänsten betalas alltid i förskott och kan ske med autogiro eller faktura (e-faktura, papper). Gota Media äger rätt att ta ut en fakturaavgift och, vid utebliven betalning, debitera påminnelseavgift. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso vilket medför rätt att begära ersättning för inkassokostnader och andra kostnader för fordrans indrivning. Ett nytt hyresavtal får inte tecknas innan tidigare skuld är registrerad som betald hos Gota Media.

För autogiro sänder vi dig ett medgivande som vi behöver få tillbaka påskrivet vilket berättigar oss att dra pengar från ditt konto. Om vi inte får in ditt medgivande i tid kan vi inte starta autogirodragningen och då går prenumerationen över till ordinarie pris på faktura.

Ansvar

Hyrestagaren är betalningsansvarig för iPaden under hela avtalsperioden, även vid skada på eller förlust av iPaden under avtalsperioden.

Hyrestagaren är vidare ansvarig gentemot Gota Media för eventuella skador på eller förlust av iPaden. I den mån AppleCare+ (försäkring) inte kan användas för att reparera iPaden är det hyrestagarens ansvar att åtgärda eventuella skador på iPaden och stå för eventuella kostnader vid reparationer. Om iPaden förloras ska Gota Media omedelbart meddelas.

Eventuella skador på iPaden utöver det som kan anses som normalt slitage och som upptäcks vid återlämnande av iPad debiteras kunden.

Vi rekommenderar att hyrestagaren skyddar iPaden med ett för ändamålet avsett iPadskal och displayskydd.

Apple Care+ (försäkring)

iPaden är försäkrad via Apple Care+ under hela avtalsperioden.
Försäkringen ger i huvudsak två stora fördelar i form av service och support.
Det är bara med Apple Care som du får direkt tillgång till service och support av Apple-experter. Många problem kan enkelt lösas med ett enda telefonsamtal.
Apple-support: 020 100 519

I Apple Care+ ingår skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador under varje 12-månadersperiod. Hyrestagaren står för kostnaden för självrisk i samband med reparation (395 kr, maj 2021). Vilka skador som omfattas och villkor framgår av på Apples hemsida.
Läs mer om Apple Care+ här: https://www.apple.com/se/support/products/ipad/

Gota Media har inget ansvar gentemot hyrestagaren för allmän support gällande iPaden eller för hantering av reparationer. Hyrestagaren bör i första hand vända sig till Apple Care+.
Beträffande MDM, se nedan.

Mobile Device Management (MDM)

iPad-enheten är försedd med MDM som stödjer Gota Medias tidningar i distribution av applikationer med de senaste uppdateringarna. Tekniken gör det möjligt att ge support på distans inklusive uppdateringar och inställningar. Enhetens säkerhet förstärks genom att supporten kan formatera enheter som är stulna, lokalisera enheterna på en karta om den inte går att hitta samt applicera säkerhetsinställningar. MDM kan inte komma åt information som är lagrad på enheten, internethistorik, bilder, textdokument, pdf-filer, kontakter eller komma åt kommunikation som till exempel telefonsamtal, sms, e-post med mera.

För support gällande Gota Medias applikationer och eventuell hjälp med att spåra försvunna enheter eller formatera dessa, kontakta Gota Media på kundcenter@gotamedia.se. En avgift kan tillkomma för spårning/formatering.

Ångerrätt

Vid en 24-månaders iPad-hyra har du rätt att ångra ditt hyresavtal inom 14 dagar från beställningsdatum. En förutsättning är att din iPad fortfarande ligger obruten i sin förpackning. Ångerrätten förverkas i samma stund då iPad-förpackningen öppnats. För att nyttja ångerrätten ber vi dig kontakta Kundcenter. Kontaktuppgifter till Kundcenter finner du på tidningens hemsida.

Vanliga frågor

Hur beställer jag prenumeration på Digital Plus samt hyra av iPad?keyboard_arrow_down

Du beställer prenumeration genom att fylla i beställningsformuläret på sajten. Därefter skickar vi ut avtal och villkor till den e-postadress och det mobiltelefonnummer du angav i beställningen.

Beställningen är bindande först när du har godkänt avtalet. Då startar vi upp prenumerationen och skickar en iPad via post till din folkbokföringsadress. Du får ett meddelande via e-post när din prenumeration är aktiverad.

 

Vad kostar prenumeration på Digital Plus och hyra av iPad?keyboard_arrow_down

Det totala priset för Digital Plus + hyra av iPad är för närvarande samma pris som för en prenumeration på paket Komplett. Du är garanterad månadspriset under hela avtalsperioden (24 månader).

 

Hur kan jag betala prenumeration och iPad-hyra?keyboard_arrow_down

Du kan betala antingen via faktura eller autogiro. Med faktura betalar du hela summan i inledningen av avtalstiden. Med autogiro dras kostnaden en gång per månad under hela avtalstiden. Du kommer att få två fakturor – en för prenumeration av Digital Plus och en för hyra av iPad.

 

Hur lång tid tar det innan iPaden levereras?keyboard_arrow_down

Så fort du har godkänt avtalet skickar vi ut en iPad med post till din folkbokföringsadress. Normal leveranstid ligger på ca 3–5 dagar förutsatt att iPaden finns tillgänglig hos leverantör. Du kommer att få en avisering via SMS om var du hämtar ut iPaden: ”Paket från Macsupport AB hämtas på…”.

 

Vilken iPad-version ingår i erbjudandet?keyboard_arrow_down

Leasingen innefattar senaste versionen av iPad (10.2 tum, wifi, 32GB lagring).

 

Vad gör jag om jag ångrar mitt köp?keyboard_arrow_down

Vid en 24-månaders iPad-hyra har du rätt att ångra ditt hyresavtal inom 14 dagar från beställningsdatum. En förutsättning är att din iPad fortfarande ligger obruten i sin förpackning. Ångerrätten förverkas i samma stund då iPad-förpackningen öppnats.

För att nyttja ångerrätten ber vi dig kontakta Kundcenter. Kontaktuppgifter till Kundcenter finner du på tidningens hemsida.

Vad händer om iPaden går sönder?keyboard_arrow_down

Hyrestagaren är betalningsansvarig för iPaden under hela avtalsperioden.

Hyrestagaren är skyldig att åtgärda eventuella skador på iPaden och stå för eventuella kostnader vid reparationer under hela avtalsperioden.

Eventuella skador utöver det som kan anses som normalt slitage och som upptäcks vid återlämnande av iPad debiteras kunden.

Om iPad förloras ska Gota Media omedelbart meddelas.

Vi rekommenderar att hyrestagaren skyddar iPaden med ett för ändamålet avsett iPadskal och displayskydd.

iPaden är försäkrad via Apple Care+ under hela avtalsperioden. I Apple Care+ ingår skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador under varje 12-månadersperiod. Hyrestagaren står för kostnaden för självrisk i samband med reparation (395 kr, maj 2021).

Läs mer om AppleCare+ här: https://www.apple.com/se/support/products/ipad/

 

Hur returnerar jag iPaden efter avtalstidens slut?keyboard_arrow_down

I god tid innan avtalet upphör skickar vi ut information om hur du ska returnera iPaden samt ett kuvert för detta ändamål.

 

Vad gör jag om jag vill fortsätta prenumerera efter avtalstidens slut?keyboard_arrow_down

Då tecknar du en ny prenumeration/hyra och en ny iPad kommer att skickas ut till dig. På så sätt har du alltid en modern iPad som inte riskerar att bli för gammal.

 

Vad är MDM?keyboard_arrow_down

iPad-enheten är försedd med MDM (Mobile Device Management) som stödjer Gota Medias tidningar i distribution av applikationer med de senaste uppdateringarna. Tekniken gör det möjligt att ge support på distans inklusive uppdateringar och inställningar. Enhetens säkerhet förstärks genom att supporten kan formatera enheter som är stulna, lokalisera enheterna på en karta om den inte går att hitta samt applicera säkerhetsinställningar.

MDM kan inte komma åt information som är lagrad på enheten, internethistorik, bilder, textdokument, pdf-filer, kontakter eller komma åt kommunikation som till exempel telefonsamtal, sms, e-post m m.

Vad krävs för att jag ska kunna läsa E-tidningen på iPaden?keyboard_arrow_down

Du behöver ett digitalt konto på Tidningen. Har du inget sedan tidigare skapar du det i samband med att din prenumeration aktiveras. Information om hur du gör skickas ut via e-post.

Därefter behöver du logga in i E-tidningsappen. Appen är förinstallerad på din iPad. iPaden behöver vara ansluten till wifi eller något annat trådlöst nätverk för att du ska kunna läsa E-tidningen.

Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?keyboard_arrow_down

Har du frågor som rör din prenumeration på Digital Plus eller om du behöver hjälp med att logga in i någon av tidningens appar är du varmt välkommen att höra av dig till Kundcenter. Kontaktuppgifter till Kundcenter hittar du på tidningens hemsida.

Behöver du hjälp med frågor som är kopplade till iPaden hänvisar vi till Apples support som ingår i din försäkring via AppleCare+. Apples support når du på telefonnummer 020-100 519.