FAQ – prenumerationsavtal och behandling av personuppgifter

Svar på frågor om Bonnier News ansvar för prenumerationsavtal och behandling av dina personuppgifter

Varför får jag brev/mail som innehåller information om Bonnier News AB?

Du har fått brev/mail med anledning av att Bonnier News AB tar över ansvaret för ditt prenumerationsavtal och behandlingen av dina personuppgifter från 2 april. Det vill säga att ditt prenumerationsavtal samt alla rättigheter och skyldigheter du har som kund övertas av Bonnier News AB (org.nr. 559080-0917) från den 2 april 2024 istället för att vara kvar hos Gota Media AB (org.nr. 556605-1073). Du behöver inte göra något med anledning av det brev/mail du mottagit.

Hur påverkas min prenumeration av förändringen?

För dig som prenumerant flyttas från 2 april 2024 ditt prenumerationsavtal och ansvaret för behandlingen av dina personuppgifter från Gota Media AB (org.nr. 556605-1073) till Bonnier News AB (org.nr. 559080-0917). Bonnier News blir därmed från den 2 april 2024 din avtalspart i prenumerationsavtalet och personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Du hittar de uppdaterade villkoren på kundcenter.gotamedia.se/nya-villkor-2024-04-02.

Vad innebär uppdateringar av de allmänna villkoren?

Med anledning av överlåtelsen av ditt prenumerationsavtal kommer de allmänna villkoren för avtalet att uppdateras per den 2 april 2024. Det innebär bland annat uppdaterade villkor för uppehåll i prenumeration av papperstidning samt att vi inte längre erbjuder ett tillgodohavande när du avslutar din prenumeration innan avtalstiden gått ut. De fullständiga kommande allmänna villkoren finns att ta del av på kundcenter.gotamedia.se/nya-villkor-2024-04-02.

Blir det någon skillnad i pris för min prenumeration?

Detta kommer inte påverka tidningens innehåll, leverans eller priset för din prenumeration.

Hur påverkar förändringen mig om jag betalar med autogiro eller pappersfaktura?

Ditt autogiromedgivande som varit giltigt i förhållande till Gota Media AB (org.nr. 556605-1073), kommer efter överlåtelsen att vara giltigt i förhållande till Bonnier News AB, org.nr. 559080-0917. Den tjänst du har avtalat om sedan tidigare är fortfarande densamma, men betalningen kommer ske till Bonnier News AB. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot Bonnier News AB, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom din internetbank, via kontakt med din bank eller genom att kontakta vår kundservice. Vid uppsägning av ditt autogiromedgivande kommer eventuell skuld att kvarstå eftersom skulden inte regleras av medgivande utan endast avser hur betalning ska ske.

Fakturaavgiften för pappersfaktura ändras från och med 2 april till 50 kr. Information om hur du byter betalsätt finns beskrivet under frågan ’Hur byter jag betalsätt till autogiro?

Kan jag betala till samma bankgiro/autogiro eller Klarna som tidigare?

Ja, skillnaden är att det kommer att stå “Bonnier News AB” istället för Gota Media AB som betalningsmottagare men bankgironummer, autogiro etc är desamma som tidigare. Du behöver inte göra något för att din betalning ska fortsätta att fungera precis som tidigare. Observera att det kan dröja några dagar (från den 2 april) innan du ser namnändringen till “Bonnier News AB” i din internetbank. På vissa kontoutdrag skrivs enbart sju tecken ut vilket gör att namnet som syns blir “Bonnier”.

Hur byter jag betalsätt till autogiro?

Ansök om autogiro via Autogiroansökan (se länk för aktuell tidning nedan).

Gör som de flesta av våra kunder, anslut din prenumeration till autogiro snabbt och enkelt. Summan dras automatiskt från ditt konto den 28:e varje månad och du slipper betala fakturaavgift och hantera pappersfakturor. Har du frågor eller behöver ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta vårt kundcenter.

Barometern Oskarshamns-Tidningen: barometern.se/autogiro
Blekinge Läns Tidning: blt.se/autogiro
Borås Tidning: bt.se/autogiro
Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning: klt.nu/autogiro
Kristianstadsbladet: kristianstadsbladet.se/autogiro
Norra Skåne: nsk.se/autogiro
Smålandsposten: smp.se/autogiro
Sydöstran: sydostran.se/autogiro
Trelleborgs Allehanda: trelleborgsallehanda.se/autogiro
Ulricehamns Tidning: ut.se/autogiro
Växjöbladet Kronobergaren: vaxjobladet.se/autogiro
Ystads Allehanda: ystadsallehanda.se/autogiro
Ölandsbladet: olandsbladet.se/autogiro

Hur byter jag betalsätt till faktura?

Det gör du enkelt genom att kontakta kundcenter. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att det tillkommer en avgift om max 50 kr vid betalning mot pappersfaktura.

Vad händer om jag betalar in prenumerationsavgiften på en gammal avi?

Ingenting kommer hända om du betalar in på en gammal avi – vi ser till att din betalning hamnar rätt.

Kan jag betala till samma IBAN-nummer som tidigare?

Nej, det kan du inte. Vårt nya IBAN-nummer finner du nedan:

Bonnier News AB
BBAN: 12410165176
IBAN: SE94 1200 0000 0124 1016 5176
BIC: DABASESX

Hur kommer behandlingen av mina personuppgifter att påverkas?

När prenumerationsavtalet överlåts den 2 april 2024 kommer Bonnier News även att överta ansvaret för behandlingen av dina personuppgifter. På vårt Integritetscenter, privacy.bonniernews.se/, kan du i personuppgiftspolicyn läsa om hur personuppgifter hanteras. Där kan du också hantera nyhetsbrev och marknadsföring samt begära radering. Du hittar även information om hur du kontaktar Bonnier News dataskyddsteam för andra frågor om behandling av dina personuppgifter. Som din avtalspart kan Bonnier News komma att skicka kommunikation om din prenumeration på aktuell tidning samt erbjudanden till dig. 

Hur avregistrerar jag mig från marknadsföringsutskick?

Om du önskar avregistrera dig från marknadsföringsutskick kontaktar du oss på https://privacy.bonniernews.se/hantering-av-epostutskick.

Hur får jag mina personuppgifter raderade?

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter. Vid begäran om radering av dina personuppgifter gör du detta via https://privacy.bonniernews.se/news/delete-request. Vid övriga frågor kring behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill komma i kontakt med Bonnier News dataskyddsombud, vänligen kontakta dataskydd.gm@bonniernews.se.

Frågor om GDPR?

Den 2 april 2024 uppdateras personuppgiftspolicyn och därefter är det Bonnier News AB som är personuppgiftsansvarig. På Bonnier News integritetscenter kan du i vår personuppgiftspolicy läsa om hur vi hanterar personuppgifter.

Kan jag använda samma kontaktvägar till kundcenter som tidigare?

Ja, du kan kontakta kundcenter som vanligt via denna länk, eller på telefon 010-1775 700.

Behöver jag göra något med anledning av brevet/mailet jag fått?

Du behöver inte göra något i samband med att du mottagit brevet eller mailet med information om ditt prenumerationsavtal och behandling av dina personuppgifter. Har du frågor eller funderingar som inte besvaras via hemsidan är du välkommen att kontakta kundcenter som vanligt via denna länk, eller på telefon 010-1775 700.